Comunicados

Honorables Consellers dels Departaments de Territori i Sostenibilitat, d’Economia i Coneixement i d’Empresa i Ocupació i presidents dels diferents Grups Parlamentaris
12 de febrer de 2014


Els volem fer arribar la nostra màxima preocupació davant de la greu situació social que comporta l’actual model de gestió dels serveis bàsics (llum, aigua i gas) a les llars catalanes i, més encara, en el context de crisi econòmica general. Aquest tres serveis, en ple segle XXI, són essencials per a una vida digna; en el cas de l’aigua i el sanejament, han estat reconeguts com a dret humà per part de l’Assemblea General de les Nacions Unides. És responsabilitat dels estats i de les administracions públiques competents garantir-ne no només el seu accés universal sinó també protegir-lo, respectar-lo i promoure’l. Una població que no té el dret assegurat a l’aigua i al sanejament, ni tampoc a la llum i al gas, és una població extremadament vulnerable.

Com molt bé sabreu, s’està produint un creixement exponencial de les famílies que no poden pagar les factures derivades d’aquests subministraments, un indicador més del risc d’exclusió social i pobresa que ha assolit, l’any 2011, el nivell del 26,7% a Catalunya. L’any passat varen arribar a les nostres mans dades esgarrifoses que delataven el gran patiment de moltes famílies. Només a l’Àrea Metropolitana de Barcelona l’any 2011 s’havien obert fins a 27.359 expedients de talls de subministrament de l’aigua; l’any 2012 pràcticament es varen triplicar amb 72.039 expedients. A l’estat espanyol es parla de 1,4 milions de talls d’electricitat el 2013 i les morts prematures vinculades a la pobresa energètica se situen entre 2.300 i 9.000, enfront per exemple de les 1.130 vinculades als accidents de tràfic en carretera.

Davant d’aquesta situació, cal deixar constància que el 25 d’abril de l’any passat el Parlament de Catalunya ja va aprovar la Moció 10/X, sobre les polítiques d’inclusió social i d’eradicació de la pobresa, on insta el Govern (entre d’altres qüestions), “a promoure, de manera immediata, les mesures necessàries –incloses les normatives, si cal- per tal que les empreses subministradores d’energia i aigua potable no interrompin el subministrament per impagament si no tenen un informe dels serveis socials bàsics i si la unitat familiar rep uns ingressos inferiors al salari mínim interprofessional o es troba en una situació econòmica d’estat de necessitat”. Una moció d’escassa o nul·la repercussió per les famílies.

L’octubre passat, el Síndic de Greuges presenta un informe sobre la pobresa energètica a Catalunya on es fan tot un seguit de propostes de canvis normatius de la mateixa manera que diferents consistoris han elaborat o estan elaborant canvis normatius per garantir la cobertura de serveis bàsics a la ciutadania, així com aprovant mocions al respecte.

En aquest context, el passat 7 de novembre, el Parlament de Catalunya va aprovar la Moció 56/X sobre la pobresa energètica, on s’acorda instar el Govern (esmentem només alguns elements): “b) Crear una taula sobre pobresa energètica com a espai de diagnosi, anàlisi, debat i recerca d’alternatives i solucions, amb la participació de l’Administració local, associacions de consumidors, entitats socials, experts en aquesta matèria i empreses subministradores. [..] c) Elaborar un pla de xoc contra la pobresa energètica, que tingui com a principal objectiu garantir el dret dels ciutadans als subministraments bàsics de la llar, [..] d) Desenvolupar en el termini de dos mesos els mecanismes legals necessaris per tal que les companyies subministradores tinguin l’obligació de sol·licitar autorització a l’Administració per a tallar el servei en cas d’impagament per manca de recursos econòmics de les famílies, d’acord amb la Moció 10/X, aprovada el 25 d’abril de 2013. [..]”

Aquesta segona moció ja ha tingut un una primera acció, doncs el 23 de desembre s’aprova el Decret Llei 6/2013 pel qual es modifica la llei que regulava el Codi de Consum de Catalunya. Malauradament l’abast d’aquest decret està lluny de la moció aprovada pel Parlament i encara més lluny de les necessitats reals de la ciutadania. La mesura adoptada implica únicament la

possibilitat d’ajornar els pagaments de llum i gas durant els mesos de novembre a març, amb l’obligació de pagar el deute acumulat entre el període d’abril a octubre del mateix any. No només estem davant d’una mesura insuficient i d’una clara mostra de la insensibilitat d’aquest Govern, sinó que a més és perd un dels subministraments vitals com és l’aigua pel camí i en cap cas és garant dels serveis bàsics fonamentals. Considerem que la mesura adoptada és vergonyosa i que no implica cap millora per la situació d’aquestes famílies. Evidentment, calen moltíssimes més actuacions per implementar de forma eficaç la moció aprovada pel Parlament.

Les entitats signants creiem que som a les portes d’una fractura social i ecològica sense precedents que ultrapassa de llarg l’aprovació de mesures puntuals, assistencials i d’urgència. Cal fer una anàlisi més global sobre quines febleses està tenint l’administració pública i el model de gestió actual, ja que s’ha fet ben evident que no només no existeix cap mecanisme d’alerta, sinó que a més a més, en no garantir el subministrament dels serveis bàsics, encara s’agreuja més la vulnerabilitat de la població. En definitiva el model actual no és garant dels serveis bàsics. I el que encara és més preocupant, el propi model ha esdevingut generador de pobresa i desigualtat, amb l’agreujant que les pròpies distribuïdores han obtingut retribucions multimilionàries que, fins i tot, s’han incrementat quan més cruel ha estat la crisi per les famílies. I l’administració, de retruc, n’ha estat còmplice silenciosa. Un model que ha sabotejat de forma constant l’economia familiar, ha hipotecat la democràcia amb concessions abusives i ha segrestat, en definitiva, la sobirania del poble català. Una sobirania que ha d’alliberar-se de més d’un jou i que ha de servir per, entre d’altres, decidir quina nova governabilitat, principis rectors i model de gestió han de regir els serveis bàsics i públics de Catalunya.

Aquest debat requereix de la mateixa urgència que totes les mesures que es puguin aprovar els pròxims dies. És per això que INSTEM al Parlament de Catalunya a convocar de manera imminent la Taula de la pobresa energètica per tal d’avaluar i acordar, amb la participació de tots els agents socials de Catalunya, quines mesures cal emprendre a curt termini, i quins fonaments cal establir per tal de construir un nou model de prestació dels serveis bàsics a mig termini. Un nou model que vetlli realment per l’interès general i la vocació de funció i servei públic. Els serveis públics són imprescindibles per a la cohesió social i indispensables per assegurar l’equitat i la igualtat entre totes les persones. Avui cal construir un ampli acord social lluny dels interessos particulars i partidistes i és per això que les entitats sota signants volem participar, treballar i construir aquest acord. Avui més que mai cal que la política faci possible allò que és necessari. Recollim les paraules que la presidenta del Parlament de Catalunya fa del mateix: “Fóra un greu error tancar-nos dins les parets del Parlament, al parc de la Ciutadella, amb llenguatges i missatges allunyats des que ens demana la ciutadania: el fet parlamentari, que necessita llum i la interacció quotidiana, no lliga gens ni amb el secretisme ni amb l'exclusivisme”.




Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya

Coordinadora d’assemblees de treballadors/es en atur de Catalunya

Front Cívic de Catalunya

Plataforma Afectats per la Hipoteca de Catalunya

Plataforma Aigua és Vida

Unió de Consumidors de Catalunya

Xarxa per la Sobirania Energètica




Comunicat – Aliança per combatre la pobresa energètica


A Catalunya creix la pobresa, avui 2,2 milions de persones viuen sota el llindar de la pobresa, gairebé 1 de cada 3 persones, d’aquestes 300.000 són nens i nenes. La xifra de persones en situació de pobresa absoluta (ingressos inferiors a 3.600 euros anuals per persona) supera les 600.000 persones. Per altra banda, 225.000 famílies tenen tots els seus membres a l’atur i més de 95.000 d’aquestes són llars sense cap ingrés. Durant el 2012 es van ordenar 25.422 processos de desallotjament (72 per dia), mentre segueixen havent-hi entre 400.000 i 500.000 pisos buits.




A Catalunya també creix la desigualtat, així el 20% dels catalans acapara el 44% dels ingressos mentre que el 20% més pobre només el 6%. Dels ingressos declarats, doncs cal afegir que el 72% del frau fiscal prové de l’evasió d’impostos de grans fortunes i empreses. Així, el frau empresarial català rondaria els 16.000 milions d’euros anuals, xifra que multiplica sis cops les retallades de l’executiu i situa Catalunya com la regió amb més frau d’Europa situant-se en el 23% del PIB.




A Catalunya les empreses que distribueixen en règim de monopoli la llum (Endesa), el gas (Gas Natural Fenosa) i l’aigua (Agbar), van obtenir respectivament 2.771 M€, 1.657 M€ i 432,9 M€ de benefici el 2012. A costa de pujar la tarifa elèctrica un 83% des de 2003 i la d’aigua un 65% des de 2008, a la vegada que tallaven l’electricitat a 1,4 milions de persones a l’estat a Espanyol així com desenes de milers de talls d’aigua a Catalunya el 2013, només a Barcelona 30.000. Una mostra més d’aquest model senil ens la feia ahir mateix el Ministre Soria quan ens explicava que en els últims 4 anys hem pagat 1.160M€ per un sistema de subhastes inútil.




La gent de menor renda, per tant, en aquesta situació d’atur massiu i pujades dels preus energètics queden exclosos. El 15% de la població a Espanya pateix pobresa energètica, i això es relaciona amb unes majors taxes de mort prematura a l’hivern: entre 2.300 i 9.000 morts a l’any, enfront per exemple de les 1.130 d’accidents de tràfic en carretera el 2013.




Tot i que el Parlament hagi aprovat dues mocions (abril i novembre 2013) per posar fi a aquesta barbàrie, el Govern ens presenta un vergonyant Decret llei sobre el Codi de Consum com a resposta. Una mostra més de la seva insensibilitat i desconnexió amb el ciutadà que més està patint aquesta crisi, ens presenta una moratòria totalment insuficient i insultant i que únicament verifica, una vegada més, la seva servitud a les grans fortunes i empreses que espolien i sabotegen l’economia familiar.




En definitiva estem davant d’una vulneració dels drets de les persones. El Pacte Internacional dels Drets Econòmics, Socials i Culturals (PIDESC) aprovat per l’Assemblea General de Nacions Unides en 1966, en vigor des de 1977 (del que Espanya n’és part) reconeix a l’article 11.1 el dret de tota persona a un nivell de vida adequat per un mateix i per la seva família, incloent la alimentació, el vestit i l’habitatge adequat, així como una millora continua de les condicions d’existència. D’aquest precepte es desprèn el dret de tota persona i la seva família, a gaudir del dret a un habitatge digna (Observació General nº4) i el dret a l’aigua i el sanejament (observació General nº15 i reconegut expressament per l’Assemblea de Nacions Unides en 2010) com el dret de totes les persones a disposar d’aigua suficient, salubre, acceptable, accessible i assequible per a l’ús personal i domèstic. L’accés universal a la llum, el gas i l’aigua són condicions indispensables per a garantir un habitatge digna i un nivell de vida adequat, són condicions imprescindibles per a preservar la vida i la dignitat de les persones i les seves famílies. A més a més, com a bens comuns que són cal que les Administracions vetllin per la sostenibilitat d’aquets recursos, doncs s’ha fet evident que els “mercats” de l’aigua, llum i gas han estat incapaços de garantir-ne l’accés universal.




Davant d’aquesta situació presentarem l’aliança sotasignada entre moviments d’aturats, afectats per desnonaments, moviments veïnals, moviments de consumidors i moviment ecologista, entregarem una carta a totes les forces de l’arc parlamentari i explicarem algunes de les accions imminents que durem a terme per combatre el règim de les elits extractives, en defensa de les persones i els serveis bàsics com a drets fonamentals.




Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya

Coordinadora d’assemblees de treballadors/es en atur de Catalunya

Front Cívic de Catalunya

Plataforma Afectats per la Hipoteca de Catalunya

Plataforma Aigua és Vida

Unió de Consumidors de Catalunya

Xarxa per la Sobirania Energètica

 Febrero 2014


REUNIÓ ASSEMBLEA D’ATURATS DE BARCELONA AMB AGBAR
A LA TORRE AGBAR EL 7 DE FEBRER DE 2014

Assisteixen per AGBAR: Nuria Latorre i Joaquín Peret
Assistents per l'assemblea d'aturats de Barcelona: Eduard Milan, Jose María Guerra, Juan José Gil i Jesús García

Comença la reunió, a les 12.30 hores, fent recordatori de l’última trobada l'any 2012.
Els objectius de la reunió d’avui són:
  • Per part d’AGBAR explicar novetats respecte a la forma de donar resposta a les persones més desfavorides.
  • Per part de l’Associació d’aturats de Barna, que no es produeixi cap tall en el subministrament d’aigua a cada persona vulnerable, la condonació del deute acumulat i conèixer protocols interns per tal de saber com actuar per evitar talls de subministrament.
  • També es fa esment que ha de ser el SOC qui detecti i posi en marxa protocols d’actuació, quant les persones son a punt d’esgotar les prestacions, demanat a AGBAR atenció en aquesta línia. Perquè no volem ser pobres per ser atesos. AGBAR fa esment de la confidencialitat a la que esta subjecte.
  1. Fons de solidaritat que van crear el 2012:
És una ajuda adreçada al col·lectiu de persones en risc d’exclusió social en forma de bonificació a l’abonament del rebut de l’aigua de 28,5 € per rebut (2 mesos) al consum i a la quota de servei, establint dos rebuts d’ajuda, és a dir, 57 € (4 mesos). Aquesta ajuda és susceptible de poder prorrogar-se tàcitament per períodes de dos rebuts fins a complir un any rebent-la.
Criteris per establir la quantia: habitatge amb 3 persones amb un consum de 100 litres per pers/dia, es bonifica 300 litres al dia.
En el supòsit que el valor del consumit més la quota de servei no arribi a 28,5 €, s’acumularà per poder bonificar factures posteriors.
Els impostos i la resta de tributs no són susceptibles de bonificació, ja que depenen de les Administracions. El cànon de l’aigua depèn de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).
Respecte als talls de subministrament, la interpretació que fan del RD és que afecta l'època d'hivern i fa referència només a gas i electricitat, l’aigua no està inclosa. Malgrat tot això, parteixen d’una premissa:
Que ningú que ho necessiti es quedi sense aigua”.
Tota aquesta informació està a la pàgina web i enviaran un document resum.
Qui defineix el perfil d’usuari beneficiari?
Serveis socials dels Ajuntaments, Càrites i Creu Roja. AGBAR ha signat protocols amb ells per definir els procediments de col·laboració.
Per beneficiar-se d’aquesta ajuda l’usuari ha de signar una sol·licitud. El/la sol·licitant ha de coincidir amb el titular del subministrament. És fa recordatori que el canvi de titularitat és gratuït i això interessa els llogaters que es veuen en aquesta situació.
Un cop és aprovat l’ajut, s’envia una carta al beneficiari.
Els beneficiaris no rebran talls de subministrament, i si tenien tallat el servei, se'ls-hi reobrirà l’aigua un altre cop.
Tant els deutes de consum i quota, com els impostos s’ajornarien.
A l’àrea metropolitana de Barcelona tenen fons de solidaritat AGBAR, SOREA i Aigües de Sant Vicenç dels Horts.
En la resta de municipis de Catalunya, els titulars de l’aigua són els Ajuntaments i cadascú resol de manera específica.
  1. Tarifa social:
Ha engegat el gener del 2014 amb la idea de fer una ajuda de menor quantia però que arribi a més gent.
Aquesta ajuda és compatible amb el fons de solidaritat.
Per accedir a la tarifa social, s’ha de demanar a l’ACA el cànon social.
Persones beneficiàries de la tarifa social:
• Persones de + de 60 anys amb pensió mínima.
• Persones que pertanyen a famílies amb tots els seus membres aturats i empadronats a la mateixa habitatge.
Ajut: Bonificació del 25% de la quota de servei i bonificació del 25 % del consum del 1er tram (fins a 6 m3 (66 litres al dia))
Aquesta ajuda representaria entre el 12-15 % factura en quota i consum, és a dir aproximadament 30 € l’any
.Altres mesures:
  1. Ajornament pagaments.
  2. Pagaments adaptats a les possibilitats del client.
El procediment determina que abans de prendre qualsevol decisió es dirigeixen al client per correu, per telèfon, etc., per trobar una solució.

Les oficines d’atenció al client de forma presencial estan a:

• Barcelona: Consell de Cent/Passeig Sant Joan.
• Badalona
• L’Hospitalet
• Gavà.

A més a més existeix la possibilitat de donar més quantitat d’aigua amb ampliació dels trams de bonificacions pel consum i pel cànon. Això es pot demanar per Internet.
Han fet reunions amb la CONFAV, la FAVB i amb AAVV per explicar totes aquestes mesures.




Finalitza la reunió al voltant de les 14.15 hores




Nota Informativa

El passat dimarts 18 de gener va tenir lloc al Palau de la Generalitat la reunió entre el cap de gabinet de la Presidència de la Generalitat Sr. Joan Vidal de Ciurana i una delegació de la Coordinadora d' Assemblees de treballadors/es de Catalunya i de la PAH de Barcelona.
Aquesta reunió va ser la resposta a la sol · licitud de reunió amb el President de la Generalitat Sr Artur Mas, degudament registrada el 23 de gener, i que per dificultats d'agenda del President va delegar en el seu cap de gabinet.
En aquesta reunió després exposar- la gravíssima situació d'atur i pobresa a Catalunya, i lliurar-li la Carta sobre pobresa energètica recentment registrada al Parlament per l’Aliança de moviments socials, es van presentar les següents peticions:
Sobre Pobresa energètica se sol · licita:
- La substitució de la recent llei de codi de consum per una llei que prohibeixi el tall dels subministraments bàsics d'aigua, llum i gas durant tot l'any a les persones i famílies sense feina i baixos ingressos , la condonació de les factures impagades per aquest col · lectiu a compte dels beneficis de les empreses subministradores d'aigua i energia.
- La posada en marxa urgent de la Mesa sobre pobresa energètica prevista en la moció aprovada sobre aquesta matèria el 7 de novembre de 2013 a Parlament.
- Establir vies d'interlocució entre l'Administració i la Coordinadora de treballadors/es sense ocupació de Catalunya i la PAH a efectes d'agilitar, prevenir i evitar els talls de subministraments a la ciutadania en condicions de vulnerabilitat.
Sobre la tramitació de la ILP per una Renda Garantida de Ciutadania
- Es sol · licita que la Presidència actuï per garantir que la tramitació del debat d'aquesta ILP al Parlament es desenvolupi de la manera més completa, participativa i rigorosa, evitant el seu bloqueig mitjançant la presentació d'esmenes a la totalitat.

Sobre el transport públic a la ciutadania i les persones sense feina
- S'exigeix ​​la retirada del recent "tarifazo".
- Se sol · licita la intervenció de la Presidència per garantir que les persones sense ocupació i amb ingressos inferiors al salari mínim es beneficiïn de la targeta bonificada. Es demana actuació sobre el SOC per obrir la negociació amb el moviment d'aturats a l'efecte d'aixecar les actuals restriccions en la concessió de certificats per obtenir aquesta targeta.
Renovació de sol · licitud de reunió amb el President de la Generalitat MH Artur Mas
- Es fa entrega de la Carta reivindicativa del moviment de persones sense ocupació de Catalunya i es renova la sol · licitud de reunió amb el Sr President a l'efecte de tractar els principals punts: dret al treball digne, les polítiques per distribuir la riquesa i generar ocupació , etc ., com més aviat i disponibilitat de l'agenda del Sr Artur Mas.

Per part del Cap de gabinet Joan Vidal es compromet a traslladar aquestes peticions al President Sr. Artur Mas, així com als organismes i instàncies del Govern que tinguin competència per a la seva gestió.
A l'espera del resultat d'aquestes gestions s'aixeca la reunió.
Barcelona 18 febrer 2014

Coordinadora d' Assemblees de treballadors/es en atur de Catalunya





A LA INSPECCIÓN DE TRABAJO Y LA SEGURIDAD 
SOCIAL DE CATALUNYA
Con fecha 30 de Mayo de 2013, la Coordinadora de asambleas y colectivos de desempleados/as de 
Catalunya y las organizaciones sindicales CCOO, IAC y UGT presentábamos escrito de denuncia 
contra  las empresas del Sector de la industria flequera de la provincia de Barcelona ante la 
realización generalizada de horas extraordinarias ilegales, bajo coacción y sin percepción salarial 
alguna, con la consecuente destrucción de puestos de trabajo que ello supone.
Solicitábamos de esta Inspección de Trabajo acciones encaminadas a detectar y suprimir de 
inmediato las horas extras ilegales, así como cubrir los puestos de trabajo creados con la 
contratación de trabajadores en situación de desempleo.
Asimismo, tal como se nos solicitó, ampliamos dicha denuncia con un listado de empresas y centros 
de trabajo donde se nos había indicado que existían las condiciones denunciadas.
A dia de hoy no hemos recibido notificación alguna al respecto, ni nos consta que se  haya iniciado 
acción alguna, por lo que, motivados por la preocupación que nos crea dicha situación ante la 
gravedad de las condiciones de desempleo actual, solicitamos información sobre las acciones 
iniciadas al respecto o sobre la toma en consideración o no de la denuncia formulada.
A tal fin, recordamos el domicilio a efectos de citaciones y notificaciones:
Por la  COORDINADORA DE ASAMBLEAS Y COLECTIVOS  DE DESEMPLEADOS  de 
Catalunya,
Joan Mestres, c/ Alts Forns, 47 bis 5º 2ª 08037 Barcelona
CCOO de Catalunya, Via Laietana nº16, 5ª Planta, Barcelona
INTERSINDICAL ALTERNATIVA DE CATALUNYA, Via Laietana, 57 4art 3ª, 08003 Barcelona
UGT de Catalunya, Rbla del Raval, 29, Barcelona
Barcelona, a  2 de Diciembre de 2013
Firman por la Coordinadora d'Assemblees i Col.lectius de treballadors en atur de Catalunya
Firman por CCOO Firman por IAC Firman por UGT   

No hay comentarios:

Publicar un comentario